Cursuri



MATERIALE DIDACTICE

pentru școli generale,

colegii, 

 licee tehnologice,

 universități,

 consorÈ›ii regionale.

 TERA IMPEX SRL

 1994- 2024

30 ani de activitate neîntreruptă

Str. Dorului, Nr 20, Etaj 2
Sibiu, Romania

Tel: 0744 703966

Email: 
didactic@teraimpex.ro  


SC TRD SRL

Str. Stefan cel Mare, Nr 152-154
Sibiu, Romania

 Tel: 0744 703966

Email: 
didactic@teraimpex.ro  

 

  

 
 
 
 

 

Curs Mecatronica

 1.    COMPONENȚA PROGRAMULUI:

Programul de training se desfãșoarã pe parcursul a douã zile, având urmãtoarea structurã:

  • Durata training: 3 zile, 8h/zi
  •  Instruire teoretica – 6 ore
  •  Instruire practica – 18 ore
  • O grupa de cursanti va fi formatã din 16 persoane (4 grupuri de lucru formare din câte 4 persoane, fiecare)

2. OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

Scopul acestui program:

·         Pentru elevi: completarea cunoștințelor de bazã cu noile tehnici și tendințe din domeniul mecatronicã - automatizãri, pentru a crește adaptabilitatea și absorbția acestora pe piața forței de muncã, astfel încât sã fie capabil sã performeze în orice organizație și la orice nivel de competențã.

·         Pentru tehnicieni care lucreazã în domeniul industriei mecatronice și automatizãri: dezvoltarea de competente si abilitãți pentru lucrul cu componente tehnologice de bazã pentru produsele mecatronice high-tech, în scopul realizãrii de modele experimentale ºi prototipuri mecatronice, precum ºi în laboratoarele /atelierele de asamblãri/ microasamblãri subansamble ºi ansamble mecatronice, desfãºurând activitãþi complexe în domeniul tehnologiilor ºi produselor mecatronice specializate. 

 Aceste lucruri se pot concretiza prin dezvoltarea acelor cunoștințe, abilitãți, competențe, comportamente și atitudini necesare obținerii de perfomanțe ridicate în orice companie care desfãșoarã activitãți în domeniul automatizãrilor.

3. METODELE ȘI INSTRUMENTELE UTILIZATE:
Cursul are la baza:
25% Conceptualizare și teorie
75% Exercitii și studii practice

 Instruire teoreticã:

  • Elemente de pneumatica
  •  Actionari electrice
  • Automatizari: automate programabile, programare limbaj Ladder 

Instruire practicã 

DOMENIUL PNEUMATICÃ: 

  1. STANDUL PNEUMATIC SIMPLU: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. La prezentarea acestui stand, profesorul insistã pe construcþia, forma ºi rolul fiecãrui element din componenþa standului. Se va repeta, împreunã cu cursanþii, legãtura între simbolurile fiecãrui aparat de pe stand ºi rolul sãu funcþional. Apoi se va prezenta rolul, în cadru schemei de faþã, al fiecãrui aparat, ce efecte va avea schimbarea stãrii fiecãrui aparat de comandã de pe stand asupra miºcãrilor tijei pistonului. Se va prezenta distribuitorul în regim de pilot ºi în regim de pilotat. Se vor efectua diferite conexiuni rapide între elementele standului ºi se vor verifica efectele. 
  1. STAND PENTRU STUDIUL ACÞIONÃRILOR PNEUMATICE: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se vor identifica aparatele destinate comenzii manuale a miºcãrilor tijei pistonului pneumatic. Se vor realiza conexiunile rapide între aparatele de pe stand ºi cilindrul pneumatic. Se vor purta discuþii referitoare la rolul fiecãrui aparat ºi efectele schimbãrii stãrii acestuia asupra miºcãrii tijei pistonului. Se vor stabili împreunã cu cursanþii diferite scheme de aplicaþii urmând a fi implementate pe stand. Profesorul urmãreºte ca fiecare cursant sã conceapã o schemã care apoi sã fie implementatã pe stand. 
  1. STANDUL PNEUMATIC CONDUS CU PLC: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Profesorul începe prin a identifica împreunã cu cursanþii, pãrþile componente ale distribuitoarelor folosite în construcþia standului. Profesorul prezintã elementul de acþionare-cilindrul pneumatic, pãrþile componente, camerele de lucru, modul de acþiune al aerului comprimat asupra feþelor pistonului. Apoi se prezintã cum aerul sub presiune creeazã forþa asupra pistonului ºi cum se realizeazã exhaustarea aerului din camera opusã. Cursanții realizeaazã conexiunile rapide între cilindrul pneumatic ºi elementele de distribuþie (distribuitoare). Profesorul, cu schema în faþã, explicã conexiunile realizate la intrãrile ºi ieºirile PLC, rolul fiecãreia și realizarea de scheme diferite. 

DOMENIUL ACȚIONÃRI ELECTRICE: 

  1. STANDUL-MAªINA ASINCRONà TRIFAZATà comandatã în douã sensuri: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se vor identifica, împreunã cu cursanþii, bornele maºinii din cutia de borne precum ºi tipul de conexiune utilizat în aplicaþie (stea sau triunghi). Se va prezenta automatul cu cele douã contactoare destinat comenzii miºcãrii în douã sensuri a MAS. Profesorul va insista pe rolul automenþinerii comenzii ºi pe rolul interblocãrii comenzilor. Se va evidenþia funcþionarea în impulsuri ºi funcþionarea de duratã a MAS comandat prin cele douã contactoare de sens. Se va discuta schema electricã desfãºuratã a circuitelor de comandã. 
  1. STANDUL-MAȘINÃ ALIMENTAT PRIN INVERTOR U/F: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se va prezenta schema bloc a standului, rolul ºi locul invertorului în cadrul standului. Se va prezenta invertorul ca intrãri ºi ieºiri, posibilitãþile de programare ºi legare a invertorului. Se va prezenta alimentarea invertorului la tensiunea reþelei de 220 V, 50 Hz ºi ieºirile trifazate ale acestuia. Se va prezenta schema electricã din jurul invertorului. Se va prezenta posibilitatea schimbãrii sensului de rotaþie a maºinii asincrone prin simpla comandã a invertorului. Se vor stabili de cãtre cursanþi, tabele prin care se stabileºte legãtura directã între frecvenþa stabilitã prin invertor ºi turaþia la arborele maºinii.  
  1. STAND PENTRU STUDIUL MAªINILOR ELECTRICE: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se va prezenta maºina asincronã monofazatã ºi trifazatã, diferenþe, asemãnãri, conexiuni la borne. Se va prezenta sarcina mecanicã a celor douã maºini electrice-generatorul sincron de 12 V, 200W. Se vor prezenta circuitele electrice din aval a generatorului sincron care vor asigura sarcina electricã a acestuia ºi implicit sarcina mecanicã a celor douã motoare. Se vor întocmi tabele cu rezultatele citirilor pe aparatele de pe stand, prin care se va determina indirect, consumul de putere din reþea, puterea mecanicã la arborele maºinilor. 

DOMENIUL AUTOMATIZÃRI:  

  1. STANDUL PENTRU STUDIUL SENZORILOR: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se vor prezenta senzorii mecanici, inductivi, capacitivi, optici. Se va prezenta construcþia ºi funcþionarea acestora. Se va insista pe modalitatea de realizare a conexiunilor la intrãrile PLC. Legãtura dintre tensiunea de alimentare a senzorilor ºi „energizarea” intrãrilor PLC. Se va întocmi un program pe PLC pentru identificarea senzorilor. Se va stabili legatura între fiecare senzor ºi ieºirile din PLC. Cu ajutorul osciloscopului intern al PLC se va stabili dependenþa ieºirilor din PLC de starea intrãrilor prin fiecare tip de senzor. Se va întocmi împreunã cu cursanþii un program care sã permitã succesiunea de miºcãri de la un senzor la altul. 
  1. STANDUL-CONTROLUL MCC PRIN PLC: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se va prezenta structura mecanicã, convertorul electromecanic, convertorul rotaþie în translaþie ºi legãtura cu senzorii. Se trece la descrierea detaliatã a schemei bloc ºi a schemei electrice desfãºuratã a standului. Se va prezenta principiul schimbãrii sensului de rotaþie a motorului de curent continuu cu excitaþie derivaþie aplicat în acest caz (puntea H). Se va prezenta posibilitatea realizãrii schimbãrii direct din PLC sau prin elemente intermediare de tip relee intermediare. Se va prezenta programul introdus în PLC care permite deplasarea carului mobil între doi senzori. Se vor purta discuþii în legãturã cu includerea senzorilor în program. 
  1. STANDUL PENTRU STUDIUL MPP COMANDAT PRIN PLC: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Profesorul va prezenta standul, pãrþile componente, legãturile electrice între elementele standului, motorul pas cu pas, tipul acestuia, PLC-ul tipul acestuia. Se prezintã sursa de alimentare a PLC ºi sursa de alimentare a motorului pas cu pas având ca driver un PLC. Se prezintã cursanþilor schema bloc ºi schema electricã desfãºuratã a standului. Se prezintã PLC ca sistem de programare ºi comandã a miºcãrilor motorului pas cu pas. Se introduce un program pentru o anumitã vitezã a motorului stabilindu-se frecvenþa de comutaþie a ieºirilor PLC. Se discutã cu cursanþii programul instrucþiune cu instrucþiune. Se stabilesc duratele impulsurilor pentru þinerea în câmp a bobinelor motorului pas cu pas. Se trag concluzii ºi se solicitã cursanþilor întocmirea de programe pentru diverse situaþii de viteze de miºcare a motorului pas cu pas. 
  1. MOTORUL DE CURENT CONTINUU CU DRIVER: Profesorul va prezenta scopul ºi obiectivele lucrãrii aplicative, componenþa standului, rolul funcþional al fiecãrui element component al standului. Se va prezenta motorul de curent continuu cu excitaþie serie 12V, 120W, modul de funcþionare ºi posibilitãþile de schimbare a sensului de rotaþie. Se va prezenta driverul specific, schema bloc, conexiunile acestuia ºi alimentarea. Se vor identifica posibilitãþile de comandã prin driver ºi se vor urmãri efectele schimbãrii parametrilor prin elementele de reglaj disponibile. 

4.      REZULTATE PALPABILE ȘI IMEDIATE

4.1 Competențe generale dobândite:

  •  Identificã tipuri de automate programabile și recunoaște configurația schemelor bloc;
  • Stabilește limbajul de programare folosind diagrame Ladder pentru diverse aplicații de automatizare;
  •  Însușirea diverselor tipuri de învãțare de acționãri pneumatice și acționãri electrice: auditiv, vizual, practic, lucru în echipã;
  • Evaluare finalã a competențelor folosite. 

4.2 Competente individuale dobândite: 

Competențe personale:

  •  Folosirea cunoștințelor de specialitate;
  • Lucrul sistematic, eficient;
  •  Alegerea metodelor și mijloacelor de lucru optime;
  •  Folosirea standardelor și asigurarea calitãții.

 Competențe metodice

  •  Planificare și execuția independentã;
  • Defalcarea sarcinilor complexe și gãsirea de alternative;
  •  Dezvoltarea de strategii de soluționare a problemelor. 

Competențe sociale

  • Lucrul în echipã;
  •  Integrarea dinamicã în grup;
  • Schimbul de informații. 

Competențe personale

  • Dezvoltarea atenției și responsabilitãții;
  • Implicarea flexibilã în situații noi;
  • Creativitatea și autocritica.


Daca sunteti interesati de acest program, va rugam sa contactati specialiștii noștri:

Sibiu - Romania
Str. Ludos, bl.52, 550148
Telefon :   +40 369 408.948
Fax :         +40 369 408.948
Mobile :    +40 744 703.966

E-mail : didactic@teraimpex.ro       
Site : www.teraimpex..ro